VÝBĚR Z ALB

LUBOŠ ANDRŠT VÝBĚR Z ALB CAPRICORNUS a PLUS-MINUS BLUES Panton 1995 (81 1386 – 2511)

Hudba Luboš Andršt:
 
  1. Všechny dveře dokořán / Wide Open Doors                     8:21
  2. Ikebana                                                                            4:53
  3. Létej pomalu / Fly Slow                                                    6:35
  4. Cesta Domů / The Way Home                                          4:27
  5. Listopad / November                                                        8:40
  6. Na konci Léta / In The Late Summer                                4:10
  7. Capricornus                                                                      7:40
  8. Vzpomínky / Reminiscences                                              2:41
  9. Krátké spojení / Close Contact                                         6:45
  10. Naděje / Hope                                                                 2:25
  11. Doteky / Touches                                                             2:57
  12. Plus-Minus Blues                                                              5:25
 
Obsazení 1, 3, 5, 9, 12: Obsazení 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11:
Luboš Andršt – guitars Luboš Andršt – guitars
František Kop – saxophone Jan Hrubý – violin (2, 4, 6, 7, 10, 11)
Lubor Šonka – keyboards Gabriel Jonáš – keyboards (2, 7)
Alexej Charvát – bass guitar Jiří Veselý – bass guitar (2, 7)
Martin Šulc – drums Alan Vitouš – drums (2, 7)
Imran Zangi – congas (3, 5)  
 
 
Sleeve-note:

            Nelze sice popřít, že už nad oběma alby, kterými se jazz-rockový Energit Luboše Andršta (nar. 1948 v Praze) gramofonově uvedl během druhé poloviny 70. let, kritika sem tam sahala po chvalozpěvech, ale jedno je jisté: tolika superlativy jako za Capricornus, jímž na sebe zmíněný skladatel, aranžér a kytarista samostatně strhl pozornost v osmdesátémprvním, a za hned následující LP Plus-Minus Blues z roku 1988 ho nikdy před tím, ani potom recenzenti nezahrnuli.

U první produkce, zastoupené na tomto reedičním výběru jak nepatrně prokrácenou verzí titulní skladby Capricornus, tak i šesti dalšími nahrávkami, se jim líbila Andrštova schopnost „zdařile syntetizovat polohy zdánlivě nesouměřitelné“ - totiž jakoby propojující pomyslnou přímku mezi „plynutím tónů“ podle Eicherovy ECM na jedné a čímsi z krás A1 DiMeolovy Land Of Midnight Sun od CBS na druhé straně, přičemž k nim je tu třeba připočíst ještě ryze slovanský dar modální zpěvnosti témat i chorusů, notnou dávku „pepře“ bluesového ducha, chytré kontrasty amplifikovaných ploch s přírodními témbry nástrojů, rockově pregnantní, ačkoliv jinak nesmírně citlivou a dynamickou rytmiku kvinteta a v neposlední řadě rovněž fakt, že barevné možnosti jeho instrumentáře jsou díky vynalézavým aranžmá variabilní až neuvěřitelně. Není se potom co divit, že cestou od „kozorohova království“ dobový pohled, považoval za „zážitek značně objevný, umělecky vyzrálý a ze všech hledisek nadprůměrný“ - a to jak v Andrštově imaginativním duu s houslemi Jana Hrubého (Cesta domů, Na konci léta, Naděje, Doteky), tak ve snímcích kompletní sestavy (Capricornus, Ikebana).

Zatímco dvě věci původního „Kozoroha“ na této selekci scházejí, „Plus-Minus Blues“, zaznamenané „jazzovější“ a také „električtější“ šesticí Andrštova Krátkého spojení se tady digitálně opakuje bezezbytku celé. Nechybějí v něm tudíž ani poněkud davisovsky laděný kapelníkův originál nadepsaný stejně jako jeho sexteto či rafinované téma Listopadu s brilantní sopránkou Františka Kopa, ani rockově přitvrzené Všechny dveře dokořán, o bluesových akcentech Létej pomalu a kompozice, jež původnímu albu dala jméno, ani nemluvě. I dnes - po fakticky osmi letech od jeho vzniku - se potvrzuje, že tehdejší kritika měla pravdu, když vedle „scofieldovského“, leč zároveň taky česky nezaměnitelného Andršta tu vyzdvihovala hlavně skvostnou techniku a sólistickou představivost Charvátovy basovky, Kopových saxofonů či výrazově všestranného Mariina Šulce u bicích, a přitom konstatovala, že „všude to jenom srší napětím, bohatostí nálad i chytrých změn v rytmické faktuře“.

Srší. A z kompaktu možná zřetelněji, než nakolik to umožňovalo analogové lisování ...

 
Vojtěch Hueber


Dowload mp3: